Csütörtökön Spanyolország Alváro Morata góljával 1-0-ra vezetett a védekezésre berendezkedő Japán ellen, amikor a második félidő elején előbb az ázsiai csereember, Doan Ricu lőtt látványos bombagólt, majd három perccel később a szintén szünetben beálló Mitoma Kaoru egy látszólag az alapvonalat már elhagyó labdát visszakanalazott a kapu előterébe, amire rástartolt Tanaka és nagyjából 20 centiről, a spanyol védőt, Rodrit megelőzve a hálóba sodorta a labdát.
A játékvezető, Victor Gomes úgy ítélte meg, hogy Mitoma passza előtt a labda már elhagyta teljes terjedelmével a pályát. A lassítás alapján is így tűnt, de a VAR alapján végül a dél-afrikai bíró megváltoztatta az ítéletét. Ezzel Japán nemhogy megfordította a mérkőzés állását, de bő negyven perccel később kiderült az is, hogy beállította a 2-1-es végeredményt, csoportgyőztesként továbbjutott, a Costa Ricát legyőző Németország pedig kiesett.
Hogy mi történt? Íme egy felülnézeti kép:
If this ball is ruled out Germany would be moving on to the Round of 16 😱 pic.twitter.com/PcceKn0AIW
— ESPN FC (@ESPNFC) December 1, 2022
És egy oldalnézeti, nagyított fotó, amit a korábbi 40-szeres spanyol válogatott labdarúgó, Gaizka Mendieta tett közzé a szöveggel: „Bent vagy kint!?? Nekem teljesen világos”:
In or out !?? Quite clear to me…🤓#FIFAWorldCup #JAP #ESP #GroupE #VAR pic.twitter.com/vPqumbY7VY
— Gaizka Mendieta (@GaizkaMendieta6) December 1, 2022
A FIFA péntek délután azt közölte, a játékvezetők a gólvonal-kamera képeit használták, és ezen technológia segítségével állapították meg, hogy a labda nem haladt át teljes terjedelmével a vonalon.
Japan’s second goal in their 2-1 win over Spain was checked by VAR to determine if the ball had gone out of play.
The video match officials used the goal line camera images to check if the ball was still partially on the line or not. pic.twitter.com/RhN8meei6Q
— FIFA.com (@FIFAcom) December 2, 2022
A high-tech labdáé a jövő
Amennyiben nem szolgált volna perdöntő bizonyítékkal a kamera, még mindig lett volna megoldás: a vb igazi high-tech labdája, amely alapjaiban változtathat meg mindent a jövőben.
Elöljáróban szögezzük le, az adidas hivatalos vb-labdája, az Al Rihla, mint minden 5-ös méretű FIFA-labda 68,57 cm kerületű, ami 21,8 cm átmérőt jelent. Fontos alapvetés az is, a szabályok szerint a labda akkor kerül pályán kívülre, ha teljes terjedelmével elhagyja az alapvonalat. Avagy
Valahogy így:
Angles mean everything… what looks out from the side is, in reality, in play from above.. #ESP #JAP #Qatar2022 pic.twitter.com/5BraYqldND
— Chris Williams (@Chris78Williams) December 1, 2022
A világbajnokság rajtja után a fivethirtyeight.com tett közzé egy elképesztően alapos írást arról a vb-labda belsejében elrejtett újításról, ami a futballtörténelem során először debütált hivatalos tornán,
Ugyanis a katari vb valamennyi mérkőzését már olyan labdákkal játsszák, amelyek belsejében egy érzékelő valós időben gyűjti a térbeli helymeghatározási adatokat, avagy milliméter pontossággal követi a labdát térben és időben egyaránt. Ez az optikai nyomkövető eszköz természetesen kommunikál a VAR-szobában ülő játékvezetők számítógépével, a már korábban használt góltechnikával, a „Sólyomszemmel”, így segít a lesek megítélésében, a labda elrúgásának pontos pillanatának meghatározásában, és annak pontos helyében is.
A különleges labdaérzékelőt, amelyet nagyrészt mesterséges intelligencia funkciók működtetnek, hat évig fejlesztette és tesztelte a KINEXON, mielőtt a katari világbajnokságon „félig automatizált lestechnológia” néven élesben is bevezette a FIFA. Az informatikai vállalat más sportágakban is letette már a labda követésének milliméter pontos meghatározásával a névjegyét, például a csúcsteniszben évek óta használják.
A fociban bevetett eszköz 14 grammot nyom, és valójában két különálló, egyidejűleg működő érzékelőt tartalmaz:
-
- Ultraszéles sávú (UWB) érzékelőt: Olyan technológia, amely a GPS-nél vagy a Bluetooth-nál precízebb helyzet, valamint képadatokat szolgáltat valós időben a labda helyzetéről.
- Inerciális mérőegység (IMU) érzékelőt: Egy tárgy, jelen esetben a labda akár árnyalatnyi térbeli elmozdulásának érzékelésére szolgáló eszköz.
„Míg az UWB segít meghatározni egy objektum helyzetét, az IMU három dimenzióban adja meg a szemcsés mozgást” – nyilatkozta a fivethirtyeight.com szerzőjének Maximillian Schmidt, a KINEXON társalapítója és ügyvezető igazgatója.
A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy bármikor, amikor a labdát rúgják, fejjel továbbítják, bedobják a labdarúgók, vagy csak száll a levegőben, gurul a pályán, a rendszer másodpercenként 500 képkocka sebességgel veszi fel az adatait, és azokat az érzékelők valós időben küldik el a helymeghatározó rendszerbe (LPS).
Felmerül a kérdés, mi van akkor, ha kirúgják a meccslasztit a nézőtérre, és azt nem adják vissza a szurkolók? Egyrészt jelen vb-n becses karácsonyi ajándékká válik, másrészt a játék szempontjából fontosabb, hogy amikor új labdát dobnak oda a labdaszedők, a KINEXON háttérrendszere emberi beavatkozás nélkül automatikusan átvált az új labda adatbevitelére.
Ehhez a labdaérzékelőhöz párosul a „Hawk-Eye”, avagy a teniszből már „Sólyomszem” néven elhíresült optikai kamerakövető rendszer. Katarban minden stadionban tizenkét Hawk-Eye kamerát szereltek fel, amelyek a labdán túlmenően a játékosok testének (beleértve a végtagokat is) huszonkilenc különálló pontját követik nyomon, és rögzítik másodpercenként 50 alkalommal.
Ez a két adatforrás együttesen olyan precíz les meghatározásokat tesz lehetővé, amelyet például a horvát-belga (0-0) meccsen láttunk, az ezért meg nem adott horvát büntetőt megelőzően.
📸 – The official offside image released by VAR. pic.twitter.com/5grpEFywRt
— 𝐀𝐅𝐂 𝐀𝐉𝐀𝐗 💎 (@TheEuropeanLad) December 1, 2022
A vb-n már az is látható, a szoftver a térbeli adatok képes másodperceken belül 3D-s formátumban megjeleníteni, amelyeket a TV-adásokra és a stadionon belüli monitorokra is ki lehet vetíteni, így a rajongók közvetlenül láthatják az egyes döntések pontos okát.
Mennyire pontosak ezek az adatok és kinek jó ez?
Természetesen mint minden újítással kapcsolatban, így a vb-labda kapcsán is felmerülnek kérdések. A három legalapvetőbb:
- honnan tudhatom, hogy ezek az adatok pontosan tükrözik a játékosok és a labda valós helyzetét,
- éreznek e valamit a technológiából a játékosok, és
- miért jó ez a szurkolóknak?
A cikk szerzője a pontosság szemléltetésének elég kézenfekvő, bárki számára érthető módját választotta, amikor egy manapság szabványos HD-monitort hozott fel példaként.
A irodákban, lakásokban megtalálható monitorok zöme 50 HZ-s, avagy 50 képkocka/másodperces „sebességgel” generál új képet. Aki lassított már videót képkockánkénti módra, az tudja, hogy az egyes képkockák között kis idő telik el – az 50 Hz-es videóknál ez cirka 20 ezredmásodperc.
A KINEXON labdakövető rendszerével ezek az adatok a hétköznapi használatú eszközökhöz képest tízszeres, 500 Hz-en érkeznek, ami azt jelenti, hogy a valódi pozicionálásban lévő hézagok két milliszekundummal, vagy tízszer rövidebbek, mint a szabványos 50 Hz-es monitoroknál. A KINEXON és a Hawk-Eye adatok ilyen pontossággal kerülnek egymással szinkronizálásra,
A hatéves teszt alatt a fejlesztők mindvégig létfontosságú kérdésként tekintettek arra, hogy a labdarúgók számára észrevehetetlen maradjon a labda belsejében elrejtett érzékelő.
Az adidas és a FIFA ezért spanyol-, német- és angol klubok segítségével kiterjedt vaktesztet – az alany nem tudja melyik labdát használja –végzett annak megállapítására, hogy a játékosok különbséget tudnak-e tenni a „normál” labdák és az érzékelővel/felfüggesztéssel ellátott labdák között.
Ezen felül laboratóriumi környezetben különböző lövőerőre, technikára (csavart lövések, pl.), és irányra programozható robot kilövő eszközzel tesztelték a labdát annak érdekében, hogy elérjék, annak repülési ívét, sebességét, útvonalát semmiképp se változtassa meg a hagyományos lasztikhoz képest. Ezt a tesztelést a vb-t megelőzően hivatalos meccseken, például a 2021-es katari Arab Kupán, majd Abu Dhabibana, a 2021-es klubvilágbajnokságon is elvégezték számos más vakteszttel együtt.
És, hogy a szurkolóknak mi ebből a haszna? Nyilván nincs vitathatatlan ítélet, tévedhetetlen rendszer. Azon túl, hogy a rendszer elromolhat, áramszünet lesz, stb., a sor végén a játék szabályai szerint mindig egyetlen ember, az adott mérkőzés játékvezetője dönt a gólról, a lesről. És mivel utóbbinál adódnak olyan mérlegelhető játékhelyzetek, mint például a francia Antoine Griezmann Tunézia ellen lőtt, és meg nem adott gólja, mindig is lesz hibás ítélet.
Ugyanakkor az biztos, hogy a szenzoros labdák vélhetően gyorsan elterjednek majd a profi futballban, így a játékvezetői döntések gyorsabbak, és még pontosabbak lesznek, ergo kevesebbet áll a játék és kevesebb lesz a téves ítélet.
További haszon a rajongók számára, hogy a labdából és a „Sólyomszemből” beérkező gigantikus mennyiségű új adatforrás tengernyi új statisztikával látja el a futballszakembereket, és a rajongókat is, akik a nem is olyan távoli jövőben eljuthatnak oda, hogy Kylian Mbappe, Karim Benzema vagy éppen Szoboszlai Dominik nézőpontjából követhetik a mérkőzés egy-egy kulcsjelentét, vagy akár az egész meccset.